Opravdu bleskově nudná teorie a´la Hacker:
buzz = bombastičnost (vlastnost něčeho, zpravidla informace) – věc stará jako lidstvo samo. Dříve byl buzz, že jsou poblíž mamuti, dneska, že se žení Karel Gott.
virální šíření = šíření sdělení, které "má buzz", sociální sítí. V podobě ústní šeptandy (honosně WOMM) věc stará jako lidstvo samo (Tak nám zabili Ferdinanda…), dnes zpravidla na Internetu. Vzhledem k prostředí musí mít ještě virální informace technické parametry pro úspěšné šíření.
buzz marketing = umělé, komerční vytváření buzzu
virální marketing = umělé, komerční šíření něčeho s buzzem v nějaké sociální síti.
Uff.
1. Kategorie "neměl se šířit a šíří se"
Buzz nejaktuálnější, Barbora Tachecí. Původní rozhovor Vejdělek – Tachecí – signatář petice má na Youtube bratru nasčítaných 200 000 zhlédnutí za týden, sestřih na hudbu ze South Park Movie 50 000.
Autor odkladiste evidentně nepoužil ani základní techniky pro větší publicitu svého videa, přesto se zdárně šíří. Česká televize jeho úpravu pustila v relaci 168 hodin, což považuji za mimořádně nevkusné a nefér.
Když Micah Jayne točil řediteli České spořitelny Jacku Stackovi
rozlučkové video, netušil, že vlastně vytváří virálnější spot, než jsou
ty spoty, co kdy vytvářel jako virální. Příklad virálu, který se udál
omylem. Jako správný buzz taky nahrávka zaznamenala slušnou publicitu.
Spořitelna s panem Stackem již v první polovině roku bodovala s pravdě
virální zvukovou nahrávkou dámy volající na helpline.
Jmenujete se Chris Crocker, jste hubený blondýn a máte rád Britney. Natočíte video, v němži ji "přede všemi zlými", v první řadě médii, chráníte, rozpláčete se. Vidí vás jen na Youtube cca 20 000 000 lidí a dělá si z vás legraci… mnoho z těch 20 milionů. Chudák Chris.
2. Kategorie "měl se šířit a nešíří se"
Tomáš Kraus a Robin Kaleta. Super nápad, velmi známá postava v hlavní roli, neskutečné výkony, skvělá kamera, vynikající střih. Anglické titulky k českému audiu. 180 000 zhlédnutí. Málo. Na video mířily placené plochy, ale virální šíření nezažehly. Tohle video mělo v mezinárodním měřítku na 0,5 – 1 milion zhlédnutí. Důkaz, že content is not king.
Vodafone. Není nic těžšího než překonávat mimořádně úspěšnou kampaň, a Čtvrtníčkova série, to byl opravdu fenomén. Ovce roztomilé, Andrea Kerestešová ještě o mnoho roztomilejší. 330 000 unikátních návštěvníků na webu kampaně je samozřejmě skvělá návštěvnost, dobrá kampaň, ale ačkoli čísly je kampaň úspěšnější než "čivavy", pokud dnes uslyšíte "Ne" nebo "Vodafone", co si vybavíte? Nicméně nutno dodat, že pokud u kampaně Vodafone je co kritizovat, tak u konkurence platí, že kde nic není, ani Hacker, Volney a spol. nebere.
3. Kategorie "měl se šířit a šíří se"
Jeho vystoupení bylo buzz, jako když ho namaluje. Video z dílny ITV,
které se pak začalo šířit po webech, podpořilo Paulův výkon potřebnými
atributy. Až po prvním poslechu utřete slzy a zbavíte se mrazení v
zádech, zkuste si všimnout umného střihu, komentáře, hudebního
podkresu. Tohle se mělo virálně šířit a 20 milionů zhlédnutí říká
"mission accomplished".
Zkuste to, asi někoho vyděsíte taky.
4. Nová kategorie "nechápu, že se nešíří"
Díky Sharpovi za podnět. Jak mi bylo vysvětleno, při koncertě 50 Centa v ČR si televize prakticky neškrtly, zatímco v Záhřebu se redaktor místní televizní stanice, který vypadá jako redaktor mnoha stanic, jen ne hudební stanice pro mladé, dostal až do mistrovy šatny. Tam jeho kameraman natočil několik osob včetně 50 Centa nad příslovečným šňupacím stolkem, no, ostantně, podívejte se sami. Půl milionu views je záhadou, snad jen zdlouhavý úvod v srbochorvatštině může diváky odrazovat.
A vítězem se stává… Elave
Ačkoli klobouk dolů před Dexterem, Elave (tedy Saatchi Saatchi New Zealand) je podle mě virální vítěz loňského roku. Ucelený koncept, skvělé zpracování, katapult neznámé značky do médií. Jediný projekt roku, u něhož mi známi telefonovali, jestli jsem "to viděl". Navíc promo přírodní kosmetiky je podle mě tvrdší oříšek, než propagace chytlavého seriálu. Namísto spotu s vílami skotačícími po louce s věnečky z heřmánku vymyslet výše popsaný koncept… až vyrostu, taky bych chtěl dělat něco takového.
Závěrem: je mi líto, že jsem nenašel víc virálů neobsahujících video, protože takhle jsem si připravil bič sám na sebe a své tvrzení, že virál není, "jak se přeposílá to video". Doufám, že je vidět, že skvělý nápad nedělá virál, že je potřeba něco dalšího, což je právě ten virální marketing.
Pokud se domníváte, že máte virální/buzz koncept, že jste úspěšně šířili nějaké komerční sdělení nebo víte, co je třeba pro zažehnutí virálního šíření, pište prosím mně nebo na hr at advertures.cz, rádi si s vámi popovídáme.