Zorvna jsem dnes takhle přemýšlel o vývoji televize, když mi padnul na Digitálně.cz článěk s nadpisem "Yahoo a Intel přinášejí web na televizní obrazovky ". Pojednává především o tom, že obě jmenované společnosti přinášejí cosi pojmenované "Widget Channel", což je – cituji: …"televizní aplikační framework
optimalizovaný pro televizní přijímače a související zařízení, která
běží na platformě Intel. Kromě televizního signálu se vám ve spodní
části obrazovky usadí televizní widgety, přes které můžete sledovat
sportovní výsledky, finance, předpověď počasí, nebo přistupovat k
fotogaleriím na Flickru, či zprávám Yahoo. Widget Channel ale nekončí u
Yahoo … půjde o celý ekosystém."
Článek je doslova převzatý z BuzzMagu a co mě na obou magazínech překvapuje, jak podivnými komentáři zprávu doprovodili. Zaprvé to šroubované souvětí o platformě v zásadě znamená, že se propojuje sledování televizní signálu a zároveň (+- pasivní) webu , což je bezesporu užitečná služba, sláva hurá, že se něco takového objevuje, a rád si to nainstaluju. Není to ale revoluční novinka v přinesení "webu na televizní obrazovky", jak hlásá nadpis. Je to jeden z kroků integrace moderních zařízení do jednoho navzájem propojitelného řetězce připojeného k internetu (který se asi také začne chovat trochu jinak), kdy budeme telefonovat z televize (to lze), browsit po webu prostřednictvím herní konzole (to lze), film přehrávat z mobilního telefonu (to v zásadě lze), televizi sledovat na počítači (to lze) a tak všelijak. Google Chrome je ostatně navržen v souladu s tímto vývojem a Google je o mnoho chytřejší než já, takže to vypadá, že to tak bude.
Pojďme v článku dále. Perex říká: "Televize je ve Státech stále oblíbené médium. Svědčí o tom fakt, že za
minulý rok se v Severní Americe prodalo přes 37 milionů přijímačů.", a aby toho nebylo málo, hned pod tím se dočteme, že: "Pokusy o větší interaktivitu televize známe například v podobě
přístroje Tivo, který díky “neviditelným” informacím, jež si “čte” z TV
signálu umožňuje přeskakovat reklamy nebo si dát pauzu, když si
potřebujete odskočit."
Nové televizní přijímače ve Státech nejsou prodávány proto, protože je televize oblíbené médium. V celkových číslech se podle informací, které se mi podařilo dohledat, prodalo v USA:
- 13,95 milionu Wii
- 12,32 milionu XBOXů 360
- 5,77 milionu Playstationů 3
a ty se připojují… kam? Do televize. A aby to stálo za to a mohli jste využívat všechny funkce svých konzolí (např. využít PS 3 jako Blue-Ray přehrávač), chcete velkou úhlopříčku, všechny ty HDMI vstupy a 5.1 výstupy, chce to prostě velkou novou bednu.
A to TiVo na závěr nás vrací k reklamě. TiVo totiž není pokusem o větší interaktivitu. To je nástroj ke zbavení se otravné reklamy, další funkce jsou jen okrajové legrácky. TiVo už jeho majitelé nezapínají s cílem vystříhat reklamní bloky jen o Superbowlu. Na našem pokřiveném televizním trhu s monopolním subjektem to ještě dlouho nebude potřeba, ale v zámoří se samy stanice zoufale snaží nalézt nové reklamní formáty, tak aby se na ně vůbec někdo díval. Například vznikají nápady, že reklamní postavičky budou komentovat průběh vysílaného pořadu, změny spotu v malé sponzorované pořady… Oni totiž agentury a inzerenti začnou zvolna požadovat od stanic sledovanost reklamní přestávky, nikoli pořadu, který je tou přestávkou přerušen, a to bude drsné prozření.
Zdroj: engadget.com – Daren Murph
No a než to vymyslí, tak si všichni připojíme internet k televizi a pustíme si Simpsonovy z Hulu, teda až přestane blokovat zámořské IP adresy, a objednáme si při tom nákup online přes web, no ne?