Aby inzerovala televizní stanice konkrétní pořad takto mohutně v nebo "outdooru", to není příliš obvyklé. Navíc první pořad, který letos Prima TV začala takto propagovat, je pořad Krimi Live…
…produkovaný švédskou Strix Television – a předchozí spolupráce těchto dvou stanic na reality show Trosečník nedopadla právě nejlépe. V servilní snaze zapadnout do společnosti, z níž jsem byl s nulovou znalostí všech předchozích reality show a Superstar prakticky vyřazen, jsem Trosečníka sledoval (a koupil si košili Bushman, abych se Marku Vašutovi přiblížil i jinak než účesem), ale postupem času jsem seznal, že se dívám prakticky jediný v republice. Nicméně Krimi Live může navázat na dlouhou tradici pátracích relací ČST a ČT a nejsem tu od toho, abych rozebíral kvalitu pořadu, který navíc ještě ani neběží a o kterém stanice nenabízí divákům na svém webu informace. Spíše mě překvapují zvolené reklamní formáty.
Zatímco v Česku inzeruje televizní stanice v metru a MF Dnes, norská televize NRK v současné době dokončuje testovací provoz společného projektu se společností
Ericsson (o obsah se starají agentura Proximity Oslo a reklamní síť Global BBDO). A čeho testovací provoz? Personalizovaných televizní reklam pro mobilní
telefony. Pochopitelně, nikdo se nebude dívat na personalizované reklamy bez kvalitního obsahu: dobrovolníci, kteří se do testu zapojili, mají ve svém
mobilu k dispozici 2 televizní kanály, 5 rozhlasových stanic
vlastněných NRK a na míru pro mobilní telefony připravený celodenní
televizní program založený na norské (údajně populární) televizní
show Pa traden (Na lince). Užitá technologie nabízí "mobilním" divákům možnost do
pořadu aktivně zasahovat posíláním vlastních fotografií a videa, chatováním a již běžným hlasováním.
Reklamy vysílané v během testovacích přenosů jsou také interaktivní a
upravené podle profilu jednotlivých uživatelů, tj. odrážejí věk, pohlaví, bydliště a zájmy příjemce reklamy. Škála reklamních formátů sahá od běžných bannerů a textových vzkazů až po videa a brandovaný obsah ke stažení.
Po testovacím období, pokud celý projekt nebude odpískán (či spíše odložen, podobný systém je zřejmě záležitostí, která musí vzniknout) samozřejmě najede ostrý provoz. Mobilním operátorům se rozšiřuje nabídka služeb. Pro inzerenty přichází inzertní kanál s možností interakce, jíž se rovná jedině internet, a šancí nabídnout brandovaný obsah zdarma kombinovaný s personalizací v cílové skupině, která při penetraci GSM telefonie v Evropě dosahuje takřka všechny ekonomicky aktivní obyvatele (penetrace připojením k internetu je u nás přes každoroční výrazný nárůst přeci jen asi 3x nižší než penetrace populace mobilními telefony). Nejlepší reklama je to ale samozřejmě pro samotnou televizní stanici – nabízí obsah, ukazuje progresivitu a vydělává peníze.
Z technologického hlediska je nová aplikace pro interaktivní mobilní televizní reklamu jednoduchým řešením, je založena na existujících technologiích (především na Javě). Testovací provoz využívá
infrastruktury existující sítě a běžných mobilních
telefonů. Šance okopírovat norský model se naskýtá všem našim operátorům, tedy i tomu čtvrtému – společnosti MobilKom.
A kdo by byl vhodným inzerentem pro personalizovanou reklamu? Vzhledem k tomu, že masové produkty už taknějak neexistují (ostatně taky už neexistuje masa), prakticky jakákoli společnost. Protože for everyone, jak už před lety ukázala Coca-Cola, znamená pro mnoho různých lidí.