Reklama
 
Blog | Pavel Hacker

Stážistka Koudelková útočí anebo zneužití blogů ve prospěch klienta

Stážistka PR agentury Bison & Rose propagovala služby svých klientů ČSOB a Poštovní spořitelny pomocí flogů na blogovacích systémech českých online deníků. Nebyla první, nebyla poslední.

Zahraniční trendy dorazily, jako vždy se zpožděním, k nám. V USA už před nějakým pátkem praskly kauzy falešných blogů pro společnosti tak zvučných jmen, jako jsou Wallmart a Sony. Podobně jako v těchto případech byla původcem zavedená PR agentura, patřící v oboru ke špičce – tam Edelman, u nás je smutným průkopníkem Bison & Rose.

Stručný popis kauzy: klient zadal agentuře módní úkol oslovit komunitu – vlivné bloggery. Agentura (její stážistka) se úkolu zhostila tak, že vytvořila několik falešných identit a pod nimi falešné blogy. Jejich prostřednictvím a) propagovala nové služby klienta b) navážela se do konkurence, mBanky, která podle médií hodlá podniknout právní kroky. Nicméně shodou okolností zrovna slovenská mBank použila podobný postup při propagaci své služby.

Web 2.0 ve službách marketingu samozřejmě dokáže divy, jen se musí skutečně naplňovat jeho filozofie. Jeho mottem je, že uživatel je ve středu dění. Pokud si tedy někdo myslí, že uživatel je debil, který sám nepozná z následujícího vyjádření (cituji část blogu ze systému iDnes):

Reklama

"…Připravuje
ho ČSOB, což dává naději, že by mohlo jít o vskutku komplexní řešení
s dobrou podporou a vysokou mírou důvěryhodnosti…"

že autor je buďto cvok, anebo cituje tiskovou zprávu PR agentury, tomu musí web 2.0 vrátit úder. Postup krizové komunikace, které Bison & Rose použili, tj. vytvoření virtuální stážistky a její následná mediální poprava, to u veřejnosti asi taky zrovna nenarovná. Aroganci postupu ještě znásobuje fakt, že jako fotografii "aktivní stážistka" použila třetí fotografii v řadě ve vyhledávání Google Images na slovo "girl". Mimochodem, v diskusi pod článkem na iDnesu to od čtenářů slušně schytala GE Money Bank, pro které její agentura píše do diskusí na finančních serverech:

"nejlepší je, zaplatit si měsíční poplatek a je to. Já mám Genius Active
od GE a jsem spokojený, nabízejí užitečné služby zdarma a kdybych si to
rozmyslel, tak můžu odstoupit a ty poplatky mi vrátí. To se mi zdá jako
férové jednání."

Celou kauzu objevil Adam Javůrek, kterému stačila chvilka čtení a prověření IP adresy.

Malý update: video z tiskové konference ČSOB k produktu propagovaného mimo jiné výše naznačeným způsobem. Točí Adam Javůrek, otázky klade Ondřej Aust z Lidovek.