Reklama
 
Blog | Pavel Hacker

Respekt a krizová komunikace

V dalším článku o Public Relations jsem se chtěl věnovat krizové komunikaci. Bohužel, jako praktický příklad krizové (a nadto bohužel nezvládnuté) komunikace mi posloužilo aktuální dění v Respektu.

Jak říká legendární Milan Brabec, když se daří a padá to tam, umí to
každej blbec. Kvality se ukazují v krizových situacích a v oblasti
komunikace se u nás obvykle ukazuje, že není moc co ukazovat. Známé
příklady ze života politického (Stanislav Gross a jeho byt),
korporátního (Spolana Neratovice během povodní) nebo sportovního
(úplatky v českém fotbale) demonstrují, kam až může neřešená, pomíjená
nebo nezvládnutá krizová komunikace dojít.

Krize na každou
organizaci číhá dnem i nocí a proto je vhodné být na ni připraven.
Mohu s čistým svědomím prohlásit, že připravena na ni není kromě několika výjimek s globální strukturou
řízení žádná u nás působící společnost. Nesmazatelně se do dějin
krizové komunikace zapsal Jiří Paroubek svým povolebním projevem, ale
takto prosím už ne. Bohužel, v posledních dnech se dopouští mnoha chyb
v komunikaci se čtenáři vedení Respektu.

Chybou
číslo jedna v mediální komunikaci během problémů či přímo krize je,
pokud žádná mediální komunikace není. A v případě Respektu není.
Půvabným bannerem rozdělený úvodník Erika Taberyho ze 17.9.,
ve kterém se loučil s tím, že se loučí možná, byl sice zcela nejasný,
ale stále ještě takříkajíc doma. V článku
publikovaném na serveru iDnes.cz o pět (!) dní později nepřímo citoval
autor Karla Schwarzenberga "[Schwarzenberg] považuje výpověď
redaktorů za "tragický omyl", který "svědčí o nedostatečné
komunikaci"." Sám bývalý vydavatel tedy hovořil o komunikaci jako o
příčině sváru, přesto si této vyslovené rady nikdo z vedení Respektu
nevšiml a nezareagoval – a to ani ve chvíli, kdy se o krizi v Respektu
začalo zajímat jiné masové médium. Vkládal jsem naděje především do
Miloše Čermáka, který, ač nyní manažerem, je duší novinářem, a proto
člověkem schopným písemným projevem shrnout v kostce dostupné informace
a přetlumočit je čtenářům. Jeho dnešní článek je vyjádřením postoje a
určité naděje v lepší zítřky, což je z pohledu marketingové komunikace
jistě důležité, v současné situaci to však řekl bych nestačí.
Nedostatek zpětné vazby ohledně dění v redakci je o to absurdnější, že
prakticky všem její členům, současným i bývalým majitelům je k
dispozici tištěné i on-line médium, a mají tak oproti jiným subjektům
značnou komunikační výhodu.

Reklama

Nejsem
odborníkem na krizovou komunikaci. Pokud bych však mohl Respektu, jehož
osud mi není lhostejný, poradit, dovolil bych si navrhnout následující
kroky:

– Zřízení krizového štábu, tedy výběr úzkého okruhu lidí, který výhradně bude komunikovat s médii a čtenáři.


Zřízení webové stránky nazvané neutrálně, např. Odpovědi
(odpovedi.respekt.cz), na níž budou k dispozici všem návštěvníkům
přehledně, časově hierarchicky seřazeny a vysvětleny události v
redakci. Pokud vyústí v konstatování, že další kroky jsou nejasné a
klíčová jednání se uskuteční v tomto týdnu, pak ať jest uveřejněno, že
další kroky jsou nejasné a klíčová jednání se uskuteční v tomto týdnu.


Zřízení e-mailové adresy věnované výhradně odpovědím na otázky čtenářů
– tedy obdoby krizové linky, která v tomto případě není nutná.


Aktivní přístup k ostatním médiím formou tiskové zprávy, v níž bude
shrnuto dění dnů minulých, uveřejněno zásadní sdělení, že Respekt bude
stoprocentně pokračovat, a naznačení dalších kroků s tím, že média budou
i nadále průběžně informována. Rubrika Lidových novin Ondřeje Austa
média si nemůže Respektu nevšimnout a je rozhodně lépe přijít s
informacemi k hoře, než aby Mohamed zjišťoval novinky šeptandou po
literárních kavárnách.

Na závěr mi nezbývá než popřát všem zúčastněným stranám chladnou hlavu a minimum komunikačních šumů.