Reklama
 
Blog | Pavel Hacker

Jak dělá reklamu Obamův tým a proč byste ji měli dělat také tak

Barack Obama je netradiční kandidát a netradiční je i jeho reklamní kampaň. Zejména v těchto dnech nabírá jiný kurs. Je to nicméně kurs, který nejen v Advertures opakujeme tak často, až jsme z toho všichni unavení. Barack podle kursu pluje. Nechtěli by se marketéři u nás aspoň na chvíli zamyslet nad mapou?

Aktuální kampaň na prezidentský post je unikátní rozsahem i rozmanitostí použití interaktivních médií. V"marketingovém mixu" propagujícím kandidáty hraje online významnou roli, navíc ukazuje, že hodně muziky na internetu je za poměrově malé peníze. Z mého pohledu je pozitivní, že investice a rozsah online aktivit kopíruje pořadí, kterého kandidáti dosáhli. Nejvíce se internetu věnuje Obama, pak Hillary, za nimi McCain.

Demokrati se měli z čeho poučit. Republikáni je při senátních volbách v r. 2002 předstihli mj. díky použití bannerů, což bylo tehdy podobně neobvyklé a přitom nasnadě, jako použití sociálních sítí dnes. Kampaně se ale za ty roky ještě více zprofesionalizovaly a všichni kadnidáti použili dostupné komunikační prostředky. V online inzerci bez rozdílu používali od SEM přes bannery, online videa, profily apod. Zajímavé je, že přes obrovský dopad v primárkách všichni kandidáti dohromady investovali (podle imediacconnection.com) do online komunikace méně než 1 procento svých rozpočtů, tj. cca 15 milionů dolarů. Při troše pátrání můžete snadno nalézt počty impresí bannerů jednotlivých kandidátů, ve všech tématech na množství vyhrál Obama (cca 130 milionů impresí "otočil" vloni v říjnu a listopadu v akviziční kampani, 40 milionů v březnu, 80 milionů před finišem primárek během dubna). Co je ale důležitější, vyhráli v ukazateli CTR. Část bannerů vyzývala k zasílání volebních příspěvků, část k volební účasti, část byla edukativní s cílem seznámit voliče s možnostmi registrace volebního hlasu. (Hezký přehled formátů nabízí The Media trust Company, zpracoval např. server clickz.com).

Primárky jsou ale jen první stupeň. Propagační aktivity prezidentského kandidáta Obamy zastřešuje agentura
Flesichmann-Hillard, která je činná i u nás. Její výkonný ředitel David Senay podle
MF Dnes1 říká (a radí Obamovi) to, co na konferencích o internetové reklamě a u klientů opakujeme s prominutím do zblbnutí, leč mnohdy marně – cituji: "Vaše značka je v rukách lidí, ztrácíte nad ní kontrolu"; "S internetem je [reklama] dialog, miliony rozhovorů" nebo Hulákat do všech stran kupte si nás nebo volte mě, už nezabírá". Kontrolní otázka: co tedy Senay udělal pro Baracka Obamu na internetu? Správně, využil sociální sítě. MySpace, Facebook, Youtube. V červnu bylo (cituji opět MF Dnes) mezi přáteli Obamy na MySpace 398 000 lidí, na Facebooku skoro milion (Hillary a McCain získali cca pětinu, což celkem dává také slušné číslo). Tým najal 2-3 uživatele MySpace, kteří jako dobrovolníci řídí aktivity na sociálních sítích. Lidé s profily a bloggeři vyzývají k dotování drobnými částkami, draží kresby, plakáty, vlaječky…

Reklama
mccain.jpg

Youtube Obama využivá jako primární komunikační médium: zde například zveřejnil ve formě videa své odmítnutí veřejného systému financování (těžko se to vysvětluje, ale byl to opravdu průlom). Nikoli tiskovka, ale Youtube. Když jsme u Youtube, Obama Girl, údajně nezávislá fanynka s mírami od oka řečeno 100-60-90 je největší fenomén kampaně, jejíž klip byl vyhlášen mj. Newsweekem za video roku.

Hmmm. Nebyla by Lucie Bílá skvělou Klaus girl, bude-li veřejná volba?

Až příště budete plánovat svou kampaň, zkuste si říct: "Je-li to dobré pro budoucího prezidenta USA, není to náhodou dobré i pro firmu, kde spravuji marketingový rozpočet?"

1 KATEŘINA, Koubová. Obamova kampaň mění reklamu : Prezidentský kandidát
loví hlasy přes blogy. Miřte na lidi, kteří o vás mají zájem. Udělají
práci za vás, radí guru. MF Dnes. 3.7.2008, s. B3.