Reklama
 
Blog | Pavel Hacker

Terkel má problém a jeho autoři asi taky

Kdesi v Dánsku se sešli tři mladí režiséři a prohlásili: "Ty mladý jsou dneska hodně vo pohodě a pro nějaký to vostřejšíslovíčkonavícšéfe nejdou daleko a táhnou je ty animáci tak to natočíme jako že pro ně a uděláme to animovanýcovynato jako ten Sauzpárk a vyděláme na tom kupu prachů a eště nás podpoří ta úniepáčjeto evropský, ty voe krávo." A jak řekli, tak udělali.

Kinematografie má problém podobně jako Terkel. Mladí lidé coby cílová
skupina mají mnoho jiných možností k rozptýlení, disponibilními zdroji
a volným časem oplývající skupiny seniorů si zase (kromě dua Svěráků s
jejich Vratnými lahvemi) producenti nějak odmítají všimnout. Evropská
produkce navíc kontinuálně žehrá na příval amerických snímků. A tak se
asi dánští autoři rozhodli, že natočí něco po americku.

Dánskou kinematografii zatím reprezentoval především Lars von Trier a s tím se zřejmě trio Stefan Fjeldmark, Thorbjørn Christoffersen, Kresten Vestbjerg Andersen odhodlali něco udělat. Jako hlavní hrdina díla Terkel má problém (Terke i knibe) jim posloužil žák šesté třídy, dítko západní konzumní společnosti, jeho kamarád, dva šikanující spolužáci, jejich obézní oběť a nový učitel. Poskládali slabomyslnou a pohromadě nedržící dějovou linii, a aby bylo dílo dostatečně atraktivní pro zvolenou cílovou skupinu, přidali sprostá slova. Pokud zoufalý divák hledá v banálních příbězích ze života dnešních školáků nějakou zápletku, okolo které se dá vystavět dvouhodinový film, je zdrcen nulovou pointou, která vlastně ani pointou není. Každý díl němého večerníčku Pat a Mat má v sobě víc nápadů než celovečerní Terkel. Navíc se tvůrci rozhodli v duchu Southparku bojovat proti moralistním podtónům klasických pohádek, asi aby se lépe podbídli svým divákům: stereotypizaci a dětskou krutost berou jako hotovou věc, takže když obézní spolužačka, kterou nikdo nemá rád, spáchá sebevraždu, všichni si svorně oddechnou, že mají od tý "tlustý krávy pokoj". Aby toho nebylo málo, ve srovnání s Pixarem a podobnými studii nedisponovali Dánové ani zdroji, ani know-how, takže trhaná animace a nezvládnuté fyzikální modely kazí divákům vkus stejně jako ostaní složky filmu.

Reklama

Terkel má jednu jedinou výhodu: ukazuje, že dát cílové skupině přesně to, co si producent myslí, že tato cílová skupina chce, není dobrá strategie. Cílení na"nejmenšího společného jmenovatele", tedy ty nejnižší pudy při nulovém zapojení mozkové kapacity, o které se pokoušejí především naše komerční stanice, zaplaťpámbu nemůže douhodobě fungovat. Nevěřím, že by se u tohohle dílka bavila sebevykomacenější partička igráčků, i kdyby zchálkovala kilo houbiček.

Akorát já z toho matroše málem načrtnul závěť.