Reklama
 
Blog | Pavel Hacker

Deníky na internetu aneb brambory do toho neoškrábete

Po fúzi redakcí Živě a Computer a Osobní finance a FinEpert.cz vydavatelství Computer Press (obecně řečeno specializovaného online a offline magazínu) došlo ke spojení redakcí Lidových novin a jeho zrcadla Lidovky.cz. V případě všech spojených redakcí bude platit "internet především", řečeno s klasikem: online bude ten silnější pes, co... publikuje první.

Ačkoli tisk za poslední roky ztrácí, rozhodně ne tolik, jak předpokládala řada analytiků . K propadu dochází u tradičních deníků, některé z nich
také zanikly nebo zcela přešly do online verze, ale na druhou stranu vznikl
dokonce nový prodejní model novin – deník poskytovaný
zdarma
, nemluvě o rozvoji řady specializovaných magazínů. Podle Franka
Harrisona z agentury Zenith Optimedia sou výdaje do (těchto) časopisů poddimenzovány,
protože konverzní poměr prodeje čtenáři k investovanému dolaru by s vyššími investicemi ještě vzrostl (u TV naopak vytrvale klesá), a tak by růst zájmu o skutečně
výkonné kampaně měl vydavatelstvím přinést větší zájem inzerentů.
Tištěná média zkrátka tlak digitálních médií zvládají daleko lépe, než jsme
čekali, a daří se jim to díky zásadním změnám, které podnikají.


Není to lehké, to čtení zpráv…

Jednou ze zásadních změn je rozvoj online žurnalistiky. Z původních zrcadel
tištěných deníků, na kterýchsystémem ctrl+c
ctrl+v po nocích studenti na brigádě publikovali to, co vyšlo včera tiskem, se
zvolna stávají plnohodnotné tituly s vlastní redakcí. Velký průlom
znamenalo především Aktuálně angažující Sabinu Slonkovou z HN, díky fúzi by
nyní měly kvalitativně stoupnout Lidovky.cz. Nicméně pro ostřílené novináře mohou
nastat krušné časy a nároky ne nepodobné změně herectví pro němý a zvukový film
– pro web se píše jinak a i tiskový novinář velmi blízké budoucnosti bude chodit vybaven zařízením typu
Nokia N95, aby mohl psát, fotit, natáčet videa a zvuk a to vše nejlépe v přímém
přenosu přenášet na web (koneckonců obdobně funguje i RTA). Dalším krokem online verzí deníků byl totiž mohl a měl být přerod v plnohodnotné
multimediální online zpravodajství. Jen je otázkou, zda se to už při stávající penetraci rychlými linkami a
zájmem o tento formát v masovějším měřítku vyplatí. (Trend je ale jasný: podle
Jakuba Ungera z Aktuálně se počet zhlédnutí videí publikovaných v rámci
zpravodajství tohoto serveru zvýšil od počátku roku více než jednou na
současných 900 000 měsíčně). Novinky s cílí na jiné čtenářské skupiny, ale Aktuálně na to již v
současné době má a Lidovky.cz
a idnes.cz po zaběhnutí výše avizovaných změn mohou být dalším, kdo se může
stát opravdu "několikamediálním" formátem.

 

Reklama

Tisk a internet se zvolna z rivalství
přiklánějí k symbióze, jejímž výsledkem bude pravděpodobně rozsegmentování:
tisk jako výplň volného času přinášející analytické materiály, výběr toho
nejlepšího z webu + komentáře a internet poskytující maximálně aktuální,
dynamické a multimediální zpravodajství + "komunitní"/"web
2.0" prvky. Na pozitivní změny jistě zareagují inzerenti: ve druhém
kvartálu tohoto roku vzrostly v USA příjmy online titulů o 19,3
%
, tištěné verze se propadly oproti roku 2005 o 0,7 miliardy $ (a skoro 10
%), ale podle predikcí
by měly celkové inzertní objemy v tisku mírně stoupat (čili by se měly zřejmě přesouvat
do magazínů).

Na závěr mě tak napadlo: zásadní změny realizovalo i vydavatelství Computer Press a zdůvodnění, proč k nim přistupuje, by se daly tesat do kamene. Nechtěl by ředitel tištěných médií CPressu Michal Politzer vyhlásit soutěž o nejlepší online médium u nás? Jmenovala by se Politzerova cena – a to zní skvěle, no ne?