Reklama
 
Blog | Pavel Hacker

Tn.cz v širším kontextu obchodu a cenzury

Vedení televize Nova napříč generacemi o internet nestálo. Vladimír Železný evidentně ve své době na internetu neviděl obchodní potenciál, jinak by ho jistě při svých schopnostech vytěžil, a další ředitelé měli jiné starosti. Stránky nova.cz tak po léta patřily k tomu nejpříšernějšímu, co bylo na českém internetu k vidění, a to až do (tuším předloňského) redesignu. Teď přichází bod zlomu.

Nova dohání, co zaspala, a činí tak ve velkém stylu, tedy alespoň co do jmen, které k sobě stáhla (Zdeněk Šámal ex-ČT a ex-TA 3 a Dan Grunt ex-Centrum a ex-Nokia). Ve velkém stylu taky Nova rozjela poprask (BUZZ 🙂) okolo svého portálu Tn.cz. Člověk měl z mediální odezvy pocit, že sem padá kometa s mesiášem, který přivede revoluci do českého online infotainmentu. Přitom první podnět k zamyšlení nad tím, jestli vidět něco na videu je opravdu ta ideální forma zpravodajství dodal už reklamní spot, v němž text hovořil o záplavách v Praze a záběry ukazovaly Písek. Nicméně Nova je silný brand a konkurence se jistě má, přes svůj značný náskok, čeho bát.

Důležitějším aspektem než jistě nepřevratný obsah je ale u Tn.cz a dalších webů Novy obchodní potenciál. Díky jménu a takříkajíc inzertní tradici může Nova přivést na Internet inzerenty, kteří s ním doposud váhali. Nova již pokud vím začala nabízet inzerci napříč všemi svými službami a bude tyto aktivity jistě dál rozvíjet – koneckonců Jan Řehák v čele obchodu Novy je pro tohle člověk jako stvořený. Na obchodním týmu tak bude ležet poměrně značná odpovědnost – přitáhnout nevěřící inzerenty na web (bannery, kooperace, pre-rolly, komerční videa, znělky atd. atd.) a nezklamat je.

Fenomén Novy ale také rozvířil otázku cenzury. Středeční Právo přineslo článek "Poslance šokovala nahota na webu televize Nova" s perexem "Donaha
se svlékající striptérky, které čtou od pondělka na novém zpravodajském
serveru televize Nova část zpráv, šokovaly včera poslance napříč
politickým spektrem."* Vcelku neškodné naked (tedy na Nově Red) news dodaly munici "poslancům napříč politickým spektrem", aby pozdvihli plamenný meč a jali se, alespoň verbálně, vymítat zlo zpřed očí českých dětí ohrožených nahou ženou v okénku cca 300×200 px. Poslanci zopakovali všechny možné mylné argumenty, které se možná dají aplikovat na televizní vysílání, ale na internetové prostředí nikoli, např. 22. hodinu nebo chybějící označení pornografie. Zaprvé tohle (z definice v zákoně) není pornografie, zadruhé internet čas nerespektuje, což je jeho bazální vlastnost a výhoda, a zatřetí značná část opravdu pornografických serverů žádné označení ani blokaci nemá.

Případné další protesty proti Nově ale mohou mít pozitivní odezvu v tom, že se média, jejich vlastníci (Google, Stream, N-Joy atd atd.) a osobnosti internetového světa začnou opravdu vážně zabývat Směrnicí o audiovizuálních mediálních službách. Tu Evropský parlament odhlasoval v listopadu loňského roku a od 19. prosince (zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie), běží všem členským státům dvouletá lhůta na její zapracování do sbírek zákonů, u nás tedy do zákona o rozhlasovém a televizním vysílání. To v zásadě znamená srovnání klasických televizí, IP televizí a serverů nabízejících video na jednu rovinu – a tím pádem vstupenku videoserverům k registraci u RRTV. Údajně prozatím nepůjde o povinnou registraci, ale oznamovací povinnost, že provozovatel video na Internetu vysílá za účelem zisku, ale ještě loni Ministerstvo kultury ujišťovalo, že regulace nebude žádná, takže uvidíme.

Reklama

Na jednu stranu jistě není vše, co se na webu odehrává, ideální. Taktéž je pravda, že identický obsah přenášený po IP je regulován naprosto odlišně než přenášený "klasicky televizně", což je nespravedlivé. Na stranu druhou je to zjevná snaha zregulovat to, co ještě zregulováno není, navíc způsobem, který se kopíruje z úplně jiného prostředí. Tradičně po evropskoparlamentsku se zřídí komise a podkomise komise a podkomise podkomise plus lokální regulátor nebo se rozšíří regulátor stávající… Výsledkem bude pravděpodobně to, že malí bloggeři apod. budou pod rozlišovací schopnost regulátora, velcí lokální provozovatelé budou dodržovat sami, z vnitřních pohnutek a kvůli inzerentům, ještě přísnější pravidla než stanoví zákon, a velcí nadnárodní se vykašlou na tvorbu evropských mutací (typu Youtube.cz). Plus je tu ještě jedna varianta: lokální přestěhují firmu někam na Barbados a budou provozovat vesele dál.

Zatím ale, bohužel, trh řeší spíše jinou otázku: uvidí diváci v Red news Lucii Borhyovou?



*JIŘÍ, Ovčáček. Poslance šokovala nahota na webu televize Nova. Právo. 7.5.2008, roč. 18, č. 107, s. 2.